dörte best (1967)
opleiding en start in Duitsland
Ik heb in Duitsland een bankopleiding gedaan en heb bedrijfseconomie en organisatiekunde gestudeerd. Vervolgens ben ik universitair docent geweest, waarna ik als adjunct-directeur in een bedrijf voor ecologisch en sociaal verantwoord vermogensbeheer mijn eerste managementervaring heb opgedaan.
naar Nederland
In 1999 ben ik naar Nederland gegaan om bij het NPI, Instituut voor Organisatieontwikkeling, in Zeist te werken. Hier heb ik het adviesvak geleerd en ben ik in aanraking gekomen met de antroposofie en het gedachtegoed van Bernhard Lievegoed. Zowel de gedegen NPI-opleiding als de antroposofische kijk op ontwikkeling van mens en organisatie vormen nog steeds de basis van waaruit ik werk.
stap naar de zelfstandigheid
Ik heb zeven jaar met plezier en voldoening bij het NPI gewerkt, waarvan de laatste twee jaar als lid van de raad van bestuur. Begin 2006 was de tijd rijp om de stap naar een zelfstandige onderneming te wagen. Na een korte periode als eenpitter richtte ik in 2007, samen met Bas Holvast, het adviseursnetwerk Ontwikkeling van mens en organisatie op.
specialisme:
- Begeleiding van eindbeslissers in het initiëren en vormgeven van reorganisatie- en vernieuwingstrajecten.
- Begeleiding van medewerkers bij het ontdekken van hun creatief potentieel, initiatiefkracht en ondernemerschap
- Ontwikkeling en invoering van moderne stuurprincipes voor top- en middelmanagement
- Begeleiding van teams in samenwerkingsvraagstukken en op weg naar meer zelfsturing
- Individuele coaching
fascinatie:
Een organisatie die in beweging komt biedt mensen de kans om hun creatief potentieel aan te boren. Als mensen op verschillende niveaus binnen de organisatie worden aangesproken om initiatief te tonen, verantwoordelijkheid te dragen en processen te sturen, worden zij zichtbaar in wat ze kunnen en willen. Dit fascineert mij en het daagt mij uit samen met de betrokkenen de veranderprocessen zodanig vorm te geven dat er een beroep wordt gedaan op het ondernemerschap van medewerkers. Zo ontwikkelen we voor de betreffende organisatie vormen van samenwerking en sturing die hun medewerkers in staat stellen de klant optimaal te bedienen.